Csapágyfészek esztergálás.




T005_A

A bal oldali alumínium alkatrészbe kell
egy csapágyfészket esztergálni úgy,
hogy a furat pozícióját a jobb oldali min-
tadarabról másoljuk át.


T005_B

Esetünkben egy 200-as hárompofás tok-
mányban megfogunk egy 4 pofás, külön
külön állítható pofájú tokmányt aminek
az egyik pofáját eltávolítjuk. Szükség
esetén síktárcsában is elkészíthető az
alkatrész , némileg több vesződséggel.
Forgócsúccsal finoman nekinyomjuk a
tokmány testnek az alkatrészt, majd....

( következő kép )


T005_C

....majd egy derékszöggel beállítjuk a
merőlegességet az egyik pofához. Ha
jól áll az alkatrész akkor csúccsal erő-
sebben a tokmánytesthez szorítjuk és
a három pofával érintőlegesen meg-
szorítjuk az alkatrészt. Aki ott hagyta
derékszöget az jelentkezzen az igaz-
gatónál egy intőért. :)


T005_D

Majd a szemközti pofák egyikének nyi-
tásával kivesszük a tokmányból a min-
tadarabot és a nyers alumínium tömbre
cseréljük. Meghúzzuk a pofákat a piros-
sal jelölt számozásnak megfelelően. E-
lőször a két 1-es számút felváltva , míg
a teljes szorító erőt el nem érjük, majd
a 2-es számút is valamivel kisebb erő-
vel, nehogy kimozdítsuk az anyagot,
mivel ennek a pofának nincs szemközt
ellentámasza.
Derékszöggel itt is ellenőrizzünk.


T005_E

Fúrás....


T005_F

Hát ez eléggé rosszul sikerült kép...
A furat kiesztergálását ábrázolja.
Itt hívnám fel a figyelmet, hogy az ilyen
jellegű megmunkálásnál az alkatrész e-
gyenlőtlen tömegeloszlása ha elér egy
kritikus értéket akkor egy több tonnás
gépet is képes belengetni. Rosszabb e-
setben főorsó törés , illetve a rögzítés
nélküli gépek "elsétálását" eredményez-
heti. Szükség esetén külső súlyok felsze-
relésével kell egyensúlyba hozni a forgó
tömeget.


T005_G

Mérünk is, mert néha azt is kell. :)
40 -0,025 méretűre készült a furat.
Acél esetében ennél a 40-es átmérőnél
mínusz másfél századosra készülne a
furat, de alumíniumnál erre jó ha rászá-
molunk valamennyit.