Sérült villanymotor tengely.




T006_A

A sérült tengely részt eltávolítjuk, majd
egy új darabbal pótoljuk.
Első lépés, hogy tervezünk, számolunk,
majd elkészítjük a későbbiekben felhasz-
nálásra kerülő pót darabot.
Van egy M15x1,5-ös menete illetve egy
15,01mm-es illesztő átmérője.
Ez a két felület a felelős az későbbi rög-
zítésért és megvezetésért.


T006_B

A számításoknak megfelelő hosszban
leszúrjuk. A hosszabb tengelyrészhez
egyelőre nem nyúlunk.


T006_C

..... csak leoldalazzuk méretre.


T006_D

Most kerül csak elő a motor forgórész.
A tokmányba fogott résztől a csapágyig
egyenes a tengely, de a csapágyból kiló-
gó rész elgörbült és megsérült a retesz
horony. Kiórázzuk a csapágyat és a
tokmányba fogott részt, ha minden jó
akkor nagy erővel rögzítjük az alkatrészt.
A tokmány meghúzása után is órázunk.


T006_E

A terveknek megfelelő helyen leszúrjuk
a tengelyről a felesleget.
Az ilyen típusú toldásoknál, mindig a ké-
pen is látható helyet vagy a környékét
válasszuk ki az összeillesztési pontnak,
sosem a csapágy előtti részt.


T006_F

A megmaradt csonkot egy érintő fogással
tisztára esztergáljuk. Ez a felület egy mé-
rési pont lesz a későbbiekben, ha valami-
ért kimozdulna a tengely a tokmányból.


T006_G

Megfúrjuk az M15x1,5-ös menet magméretét.
Ne másszon el a fúró, arra figyeljünk.


T006_H

Kiesztergáljuk a 15-ös illesztő átmérőt
méretre.


T006_I

Menetfúrás. Itt van egy érdekessége a mű-
veletnek. Mivel az illesztő furat 15,00 mm,
a szabványos 15-ös menetfúró 1-2 tizeddel
nagyobb átmérőjű, így az illesztő átmérőt is
megkarcolja a menetfúró az emelkedésnek
megfelelően. Ennek a karcnak szerepe lesz
a következő lépésnél.


T006_J

Lezsírtalanítjuk az alkatrészeket, majd vé-
konyan ragasztót viszünk fel , mind a két
alkatrészre és összetekerjük őket.
A ragasztó fazékidejét érdemes kihasznál-
ni teljes egészében az összecsavarásra. Mi-
nél lassabban tekerjük össze az alkatrésze-
ket annál kisebb túlnyomás keletkezik az ü-
regben , vagyis annál kevesebb ragasztó a-
kar kijönni az illesztések közül.
Most jön jól az illesztő átmérőn levő karco-
lás. Itt tud kiáramolni a bentrekedt levegő.
A végén egy "agresszív" szerszámmal össze-
húzzuk a darabokat.
( Loctite 2701 volt a ragasztó )


T006_K

Valahogy így fog kinézni a kész cucc, de
ne szaladjunk előre, addig még van pár
művelet.


T006_L

Ha megkötött a ragasztó akkor beközpon-
tozzuk a tengelyvéget.


T006_M

Ezen kép kapcsán rengeteg vallási felekezet
keresett meg miszerint birtokomban van az
a kép amin az ÚR keze látszik.
Az esztergályos ÚR keze az. :)))
Szóval itt már látszik, hogy mit kell még
csinálni a tengelyvéggel.
Szomszédom a Pista bá "asszondaná",
hogy "mit kell csinyáni" :)


T006_N

Na, valami ilyesmit kellett csinyáni.


T006_O

Egy M5-ös menetnek a magfurata még
hiányzik a végéről.


T006_P

Na meg az M5-ös menet is hiányzik még.


T006_Q

Ez a nagy vasdarab egy keresztszánra
fogható és magasságában állítható satu.
A satu pofái prizmásak és mindkét pofa
együtt nyit, együtt zár, ergo akármit is fo-
gok meg benne az tuti a gép tengelymagas-
ságában fog állni.


T006_R

Az utolsó művelet az 5-ös reteszhorony
marása.